יום שבת, 21 באפריל 2018

תמ"א 38 בישראל


מהי תכנית תמ"א 38?
בישראל קיימים מבנים רבים אשר נבנו בתקופה שקדמה לתאריך ה-1 בינואר 1980. מבנים אלו, כפי שנקבע על ידי ועדות מומחים, ככל הנראה אינם עמידים די הצורך בפני רעידות אדמה. לאור העובדה כי מדינת ישראל ממוקמת באזור אשר מבחינה גיאולוגית מועד לרעידות אדמה, בין היתר בשל קיומו של השבר הסורי-אפריקאי, התגבשה תכנית אשר נועדה לשפר את מצבם של מבנים אלו ולמגן אותם כראוי בפני רעידות אדמה. 

ההחלטה התקבלה על ידי ועדה שהוקמה למטרה זו והתקנות אשר נקבעו בתום הדיונים קובעות כי כל מבנה אשר יוקם החל מתאריך זה (1.1.1980) יעמוד בתקן הבניה החדש אשר כולל עמידות בפני רעידות אדמה וכי ניתן ליישם תכנית לשיפוץ מבנים קיימים המכונה תמ"א 38 – תכנית מתאר ארצית 38. במסגרת התכנית, ניתנו הקלות שונות בתחום אישורי הבניה הנדרשים וכן נוספה האפשרות להרחבת שטח הדירות הקיימות בבניין ואף לבנייה של דירות נוספות.

אילו מבנים זכאים לתמ"א 38?
כל מבנה אשר תכניות הבניה שלו אושרו קודם לראשון בינואר שנת 1980 זכאי ליישום תמ"א 38. כמו כן, מבנים אשר נבנו לאחר תאריך זה ואשר נקבע על ידי מומחים כי אינם עומדים בתקן הבניה החדש ועל כן אינם עמידים בפני רעידות אדמה. על המבנה להיות בן שתי קומות לפחות ובשטח מינימלי של 400 מטרים רבועים. ניתן לבצע תמ"א 38 בבנייני מגורים ואף בבנייני משרדים, כל עוד המבנה נמצא בשימוש שכן לא ניתן ליישם תמ"א 38 על מבנים נטושים. האחריות לביצוע השיפוץ מוטלת על בעלי הנכסים בבניין אך במרבית המקרים, נעשה שימוש בקבלן חיצוני למטרה זו, בשל העלויות הגבוהות והמורכבות הרבה הכרוכה בביצוע שיפוץ מסוג זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה