יום שבת, 30 ביוני 2012

דיסלקציה


דיסלקציה על סוגיה השונים

שנם לא מעט סוגים של ליקויי למידה, אחד מהם הוא דיסלקציה. דיסלקציה מוגדרת כליקוי למידה בו אדם אינו מצליח לקרוא, לעבד ולנתח מידע מתוך טקסט. ניתן לחלק את הדיסלקציה למספר סוגים: דיסלקציה וויזואלית, פונולוגית, לקסיקלית ומשולבת.

דיסלקציה וויזואלית

אנשים עם דיסלקציה וויזואלית לרוב אינם מצליחים למקד את המבט היכן שהם צריכים (בטקסט), הם מתקשים לקרוא מילים שאינן מוכרות להם, לרוב נוטים להתבלבל בקריאה של שתי מילים כאשר המראה הוויזואלי שלהן דומה והם מתקשים לזכור מראה של מילים. אנשים אלה לרוב משקיעים מאמץ רב בניסיון לקרוא ועלולים לסבול ממיגרנות כתוצאה מכך.

דיסלקציה פונולוגית


כאשר מאבחנים דיסלקציה פונולוגית אצל ילדים קטנים הדבר יבוא לידי ביטוי בקושי לנסח עצמם כראוי, קשיים בדיבור ואוצר מילים דל. במקרה של דיסלקציה פונולוגית אצל אנשים מבוגרים יותר, קיימים קשיים בקריאה ואיות, פענוח קול וניסוח לקוי. אנשים בעלי דיסלקציה פונולוגית אינם מצליחים למשל להפריד בין שני צלילים המושמעים אחד אחרי השני במהירות ומקטלגים אותם כצליל אחד. בנוסף, קיים קושי רב בהבנת דברים שנאמרים כאשר קיים רעש רב מסביבם אשר מסיח את דעתם ולא מאפשר להם להתמקד. 



דיסלקציה לקסיקלית

ליקוי למידה מסוג דיסלקציה לקסיקלית מתאפיין בקושי בהבנה  של מילים חדשות ולא מוכרות וכמו כן קושי באיות. כאשר ניתן טקסט לא מוכר בשפה גבוהה לאנשים עם דיסלקציה לקסיקלית, הם יתקשו לקרוא את הטקסט. במידה ויתבקשו לכתוב כמה שורות, יתקשו לעשות זאת ללא שגיאות כתיב.

דיסלקציה משולבת

ישנם אנשים שניתן לאבחן אצלם כמה סוגים של דיסלקציה. הסימפטומים המופיעים אצלם יכולים להיות שייכים לכמה קטגוריות של דיסלקציה וברבים מן המקרים הם יהיו תלויים וישפיעו אחד על השני. הסברה היא כי קיים מנגנון פתולוגי אחד אשר גורם לסימפטומים אלה להופיע והוא הקושי לעבד מידע באופן מהיר ויעיל. לכן, אנשים בעלי דיסלקציה מתקשים לעבד מידע באופן ויזואלי או להבין דברים הנאמרים להם.
יהא אשר יהא סוג הדיסלקציה ממנה סובלים, אין ספק כי אבחון מוקדם של הבעיה, מהווה כלי חשוב להתמודדות נכונה בהמשך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה